Motor

Motortyp 4-takt vattenkyld
Ventiler OHC – 2 cylindrig radmotor
Slagvolym (cc) 222
Cylinderdiameter x slaglängd (mm) 58 x 42
Varvtalsområde vid full gas (v/min) 4,500-5,500
Märkeffekt (kW (hk)) 6,0 (8)
Kylning Vattenkylning med termostat
Bränsletillförsel 1 förgasare med accelerationspump
Tändsystem Elektroniskt PGM-IG
Startsystem Snörstart
Avgasutlopp Propellernav
Utväxling 2,33
Propellerrotation Standard
Motor trim och tilt Manuell tilt – 5 steg

Dimensioner

Rigglängd (mm) 433
Torrvikt (kg) 42
Längd (mm) 610 (rorkult)
Bredd (mm) 345
Höjd (mm) 1105

Honda BF8

Att förbättra vår livskvalitet betyder inte någonting om vi inte först tar hänsyn till de levande organismerna runtomkring oss. Och när det gäller våra vattenmiljöer finns det helt enkelt ingen ursäkt för att låta bränsle från båtar förorena våra oceaner och farvatten.

Honda-sättet

Soichiro Honda fick en enkel idé att göra utombordsmotorer renare, tystare och vänligare mot allt som lever i vattnet – han gjorde dem som 4-taktare. Det var en lösning som gjorde Honda till pionjärer inom båtmotortekniken, men ändå viktigare är att det gjorde oss mer ansvarsfulla gentemot denna ömtåliga miljöresurs.