Startsystem: Elstart

Vikt i KG: L: 188, X: 192

Motortyp: DOHC, 16 vent

Bränslesystem: Multi Point Elektronisk Bränsleinsprutning / Lean Burn

Antal cylindrar: 4

Slagvolym cm³: 2,045

Maxeffekt KW: 103

Rek. fullgasvarvtal rpm: 5000-6000

Manövrering: Reglagebox

Choke: –

Oljevolym: 5,5L

Bränsletank: –

Tändsystem: Heltransistorerat

Generator: 12V 40A

Upphägning: Gummiupphägning

Trimlägen: Power trim och tilt

Utväxling: 2,59:1

Växellägen: F-N-R

Avgasutsläpp: Genom popeller

Rek. propeller: 15″-25″(RR), 17″-23″(CR)

Suzuki DF140BTL-Reglage med Vajer

DF140BTL

SUZUKI LANSERAR NYA DF11 5BG/DF140BG 4 CYLINDRIGA UTOMBORDARE FÖRST I BRANSCHEN ATT ERBJUDA FLY BY WIRE ELEKTRONISK GAS/VÄXEL I DETTA SEGMENT.

Suzuki är kända för att tillverka högteknologiska motorer I alla storlekar – för alla båtar. Den traditionen fortsätter när vi nu lanserar Suzuki’s helt nya modeller till säsongen -2021, DF115BG och DF140BG 4-takts utombordare, De första utombordarna i sin klass med elektronisk styrning av gas och växel, s.k. ”fly by wire” vilket bl.a. medför än mer exakt styrning av gas och växel och ökar körupplevelsen. Suzuki kallar det SPC, Suzuki Precision Control.

Suzuki erbjuder nu SPC “fly by wire” fr.o.m. DF115BG till flaggskeppet DF350AT med dubbla propellrar. Detta underlättar även för båttillverkare då man kan använda samma pre-riggning för alla dessa modeller. SPC medför mjuk och exakt växling och styrning av gasen vilket också leder till ökad prestanda och lägre bränsle förbrukning. Suzuki har lång erfarenhet av elektronisk styrning då man lanserade det för manga år sedan på största modellerna.

Men SPC är inte den enda nyheten. Suzuki har även uppdaterat själva motorn. Suzuki har höjt kompressionen till 10.6:1 I denna 2.0 liters fyrcylindriga motor vilket ger högre toppfart och bättre acceleration. Dessutom har bränsleförbrukningen sänkts med ca 5-7% i marschfartsområdet jämfört med nuvarande DF115A och DF140A.

Nya DF115BG och DF140BG har även fått en helt ny generator på hela 40A samt med ökad laddförmåga på tomgång och låga varvtal — perfekt för dagens strömslukande fiskebåtar som spenderar lång tid i trollingfart.

Även om mycket är nytt under kåpan så finns de även nyheter som är synliga för ögat. Motorkåpan har en helt ny, modern, design som passar väl till många olika båttyper. Nya DF115BG och DF140BG finns med antingen L-rigg (20”) samt med XL-rigg (25”). 115hk och 140hk är en effektklass som passar väldigt många båtar i Sverige.
Båda motorerna kommer att finnas både i svart färg och även i en helt ny vit färg, Super Cool White.Kåpan har även fått ett helt nytt luftintag/insugssystem som innehåller en förbättrad vattenseparator och en helt ny resonanskammare som sänker insugsljudet till nya låga nivåer över hela varvtalsområdet.

För att underlätta service så behöver endast motorkåpan avlägsnas. Motorn har även fått en spillkrage vid oljefiltret vilket gör att olja inte spills ut på marken eller i vattnet. Motorn har även en sensor som varnar för ev. vatten i bränslet.

De första DF140BG beräknas komma till Sverige oktober/November och DF115BG kommer runt årskiftet.

Nuvarande DF115AT och DF140AT kommer att säljas parallellt med nya DF115BG och DF140BG.

Från 163 900:-